A televízió kétségtelenül egyike a legnagyobb és legfontosabb szórakoztatóipari ágazatoknak a világon. A televíziózás elterjedése óta ez a médium megváltoztatta a fejlődő országok gazdaságát, és a leggazdagabbak közé emelte azokat az országokat, ahol fejlett és virágzó televíziós iparág működik. Ez a cikk bemutatja a televízió szórakoztatóipari ágazatának jelentőségét és gazdasági hatását.
A televíziózás új korszaka óta (amikor a háztartásokban megjelent a televízió) ez a médium megváltoztatta a művészeti és szórakoztatóipar arculatát. A televíziózás bevezetése a film- és színházi iparág befolyását is megnövelte, hiszen új tereket nyitott meg a reklámozásra, a szponzori támogatásra és a kreatív projektek finanszírozására. A televíziószórakozás nem csak a sorozatok és filmek révén vált népszerűvé, hanem a zenei előadások, a sportközvetítések, a valóságshow-k és a kultúrával kapcsolatos tartalmak révén is.
Gazdasági szempontból a televíziózás jelentős növekedést és iparágak fejlődését hozta magával. A közmédiaadók és a kereskedelmi televíziós társaságok reklámbevételeinek növekedésére sok vállalkozás épült, ami hatalmas gazdasági előnyöket hozott az adott országoknak. Ezek az iparágak munkahelyeket teremtettek és a GDP növekedéséhez is hozzájárultak.
A terjesztési iparág is a televíziózás egyik gazdasági hátterét alkotja. A televíziókészülékek gyártása és értékesítése jelentős bevételi forrás a világszerte működő elektronikai vállalatoknak. Emellett a tévéműsorok és a filmek gyártása is manapság már milliárdos üzlet. Egy-egy sikeres televíziós sorozat, mint például a „Friends” vagy a „Game of Thrones”, milliárdos bevételeket hozhat az alkotóknak és a közmédiaadóknak. A filmek sikere is sokszor a televíziós reklámoknak és közvetítéseknek köszönhető.
A televíziózás tehát nem csak kulturális és szórakoztató tevékenység, hanem komoly gazdasági hatással is bír. Az iparág munkahelyeket, vállalkozásokat, befektetéseket és egyéb gazdasági előnyöket teremt. Emellett a reklámok és a televíziózás által befolyásolt fogyasztás gazdasági körforgást generál. Bár az online streaming platformok térnyerése az elmúlt években kihívást jelentett a hagyományos televíziós műsorszórásnak, azonban a médium még mindig a szórakoztatóipari szektor meghatározó része marad.